Utila, te Honduras - Reisverslag uit Utila, Honduras van Fred Lenting - WaarBenJij.nu Utila, te Honduras - Reisverslag uit Utila, Honduras van Fred Lenting - WaarBenJij.nu

Utila, te Honduras

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

04 Maart 2012 | Honduras, Utila

24-2
Lekker geslapen want ik had de staande ventilator, die stuk was, zo afgesteld met boeken en vislijn & punaise dat hij precies op bed stond gericht. Toch wel handig mijn zelf samen gestelde mac gyver toilettas.
Lekker de stad in. Geshopt geinternet foto op website gezet etc.
Dames er zijn straatjes waar meer schoenenshops zijn dan huizen/shops.
S middags ben in wezen sandboarden op een kleine vulkaan van circa 720 m. De vulkaan bestaat uit zwart zand en rotsen. De wandeling naar boven was al leuk en mooi. Er zij. Diverse kleine kraters waar de grond nog warm is en stoom uit de grond komt. Bovendien is de grond kleurrijk.
We zijn van boven naar beneden gegleden op een plank. De gemiddelde snelheid was 50 - 60 km per uur. Het record staat op 100.
Sturen en remmen doe je met je hiel.
Maar goed dat we overall en stofbril hadden want het stof gruis en zand komt anders overall te zitten. Nu was ik alleen zwart.

25-2

Vandaag vroeg het bed uit want ik ga om 6 een tour doen om een actieve vulkaan telica te bekijken.
De tour wordt georganiseerd door Quetzaltrekkers en duurt twee dagen. De eerst dag naar boven en tent opzetten. De tweede dag terug.
Gelukkig kan ik van hun tent matje en slaapzak lenen. We hebben daar eerst ontbijt en de groep bestond uit veel nederlandstalige 3 belgen 3 nl 1 duitse en een frans man die in amsterdam heeft gewoont.
We zijn met openbaar vervoer naar beginpunt gebracht. En vandaar gelopen. Het was een leuk maar erg warme wandeling. We hadden ieder ook 8 liter water mee, waarvan 2 voor koken waarvan ik de eerst dag al 3.5 op had gedronken. Aan het eind van de midden waren we in een oude krater waar we tentjes opgezet hebben.
Bij daglicht zien je alleen maar stoom uit de vulkaan komen. Het klinkt als het ruizen van de zee. Je kon al wel de warmte voelen, terwijl de krater 200 m diep is. S nacht zijn we weer naar boven gegaan en zag je beneden een gloeiende massa. Echt indrukwekkend. Ook was het regelmatig hoesten want de lucht uit de vulkaan is niet echt zuiver.

Na marshmellows zijn we naar bed gegaan. Aangezien de temperatuur aangenaam was 15 graden, ben ik buiten gaan liggen onder de sterren hemel met duizenden sterren. ook nog een paar vallende sterren gezien.
Het was wel winderig dus moet een luw plekje zoeken maar het lag lekker


26-2

Na een paar uur slaap en een paar uur lekker gelegen te hebben, gewekt voor zonsopgang om deze bekijken vanaf de top van een bergje. Erg mooi om de opgaande zon op de vulkaan te zien schijnen.
na een ontbijt van havermout, de meeste vonden het niet zo, een wandeling terug.
Ik had een reservering voor een hostel maar ik ben naar het hostel gegaan waar de andere ook zaten en die een zwembad heeft MAar eerst douche want we waren aardig zwart van het stof.
S avond met z'n alle aan de pizza en mojito dus lam naar bed.


27-2

Ik werd al vroeg wakker want er was iemand zijn lege flessen en blikje aan het sorteren ofzo op straat. Ik hoorde er meerdere al mopperen want de meeste hebben volgens mij ook een biertje gepakt.
Vervolgens ff gechild, afscheid genomen van een aantal en ff de stad in en ontbijt gehaald en geshopt.
Het barst er van de kraampjes met van alles en nog wat, maar een iets met souveniers zijn er niet zoveel dus een koelkast magneet heb ik nog niet gevonden.
Ook een Sarong niet gevonden maar gewoon in de stoffenwinkel een grote lap stof van 3 m2 gekocht. net zo makkelijk.
Jerry en ik gaan vanmiddag naar somoto waar ik 1 nachtje blijf want dan wil ik zo snel mogelijk naar Honduras, utila island.

28-2 met bus van somoto via tegucipalpa naar la ceiba te honduras. Tijdens de rit een argentijn ontmoet, Marin. Erg handig want hij lult als brugman dus hij regelde alles. In ruil daarvoor wou hij mijn lonely planet een ochtend hebben. een goede deal vond ik wel.

29-2
S ochtends raften en s middags met boot naar utila.

1-3 vanochtend 6.50 vertrokken met de boot naar een klein eiland waar morgan ook een hostel heeft en waar duikspullen liggen.
Het eiland is misschien 100 bij 500 m en er staan wat huizen op. Soms zelfs huizen op palen in het water.
S ochtends met mitch een opfriscursus gehad want het is alweer vijf jaar geleden dat ik mijn padi en laatste keer gedoken heb.
Ik was alleen met mitch en met uurtje was ik klaar. Ik was zijn beste student die hij op de opfriscursus gehad heeft.
S middags met de boot naar wrak gevaren voor mijn eerst duiken voor mijn PADI Advanced. Het ging goed. Wel ff wennen maar erg leuk. Daarna een duik gedaan om mijn drijfvermogen te verbeteren. Dat was zeker handig want daar had ik altijd moeite mee. Nu gaat bet stukken beter dus kan ik duiken alleen door ademhaling te gebruiken.
S middags terug naar utila een pizza gegeten met marim. Daarna wou ik nog ff lezen maar ik was te moe dus maar naar bed.

2-3 vanochtend weer met boot naar het eiland. Ik hoopte dat ik s middags zou moeten duiken want had weer niet alles geleerd maar helaas. Gelukkig had mitch de papieren gehouden dus konden hem de schuld geven.
1e duik was de diepe duik naar 30 m. Daar op de bodem wat oefenen gedaan. We warenvlot klaar dus verder wat gezwommen en het was erg mooi. Veel vissen zelfs een manta gezien.
2de duik was navigeren dus met kompas en afstand. Erg leuk.
Zeker nu ik sinds gister veel beter uitgebalanceerd ben, kost het duiken mij meer energie zodat ik langer met een fles toekan en ook veel kan genieten.
S middags waren we vrij dus lekker gelegen, als mijn huiswerk gemaakt en gerelaxd.
s nachts heb ik een nachtduik gemaakt. Het was echt een beetje wennen om met je zaklamp onder water te zijn maar het is zeker leuk.
Ook deze duik ging goed dus ik ben geslaagd voor mijn padi-cursus Adventure Diver. Jippie.

3-3
Vandaag heb ik twee duiken gemaakt voor de fun. En ik had geluk want we gingen naar 1 van de mooiste plekken daar. Echt veel koraal en gekleurde vissen gezien. Zelfs een schilpad.
We hadden met z'n vieren een onderwatercamera gehuurd dus alles staat er gekleurd op.
S middags was ik vrij dus Marin eens opgezocht. S avonds te stappen met Marin.

4-3
Na een te korte nacht en te veel drank, ging om 5.30 de wekker want zou het eiland verlaten. De wekker echt uitgezet en me om gedraaid. Daar maar smiddags de boot of de volgende dag. FF een dagje bijkomen in de schaduw want ben al bruin en verbrand genoeg. Lekker.


  • 05 Maart 2012 - 09:12

    Rob En Tineke:

    Wat een prachtige foto's laat je ons zien. Leuk reisverslag. Echt jaloers te worden op al je belevenissen!
    Blijf doorgaan met genieten.Groet R en T

  • 05 Maart 2012 - 10:12

    Mark En Maaike:

    Gaaf verhaal weer. Een actieve vulkaan lijkt ons erg bijzonder. En een Mantha, wat een vis! Gaaf! Heel veel plezier daar nog! Groetjes

  • 05 Maart 2012 - 20:22

    Marieke En Bart:

    He die fred,
    Wat een verhalen zeg om jaloers op te worden.
    Hier is het koud en regenachtig.
    Vakantie is hier weer voorbij, afgelopen vrijdag bij sjoerd Steur langsgeweest om hem te bewonderen. Lekker bijgeteut met iedereen.
    Goede reis verder en tot mails maar weer,

    groetjes van de grootjes

  • 06 Maart 2012 - 10:52

    Femke:

    Leuk Fred, dat klinkt werkelijk prachtig, en de foto's van onderwater zijn ook gaaf! Zo'n dagje in de warmte luieren klinkt heel aantrekkelijk.....al schijnt hier het zonnetje nu, echt warm kun je het nog niet noemen.

  • 06 Maart 2012 - 14:35

    John:

    Je hebt het tijdens jouw vakantie drukker als met werken :-). Mooie foto's, denk dat ik met Ellen binnenkort ook maar is die kant op ga!

  • 08 Maart 2012 - 19:01

    Jolien:

    Hey Fred,

    Ik dacht: eens even kijken wanneer Fred weer in het land is, zal wel binnenkort zijn, maar je bent gewoon nog 27 (!) dagen weg! Heerlijk man, geniet ervan, hier is het saai, nat en grauw! Gr. Jolien

  • 12 Maart 2012 - 13:05

    Ivo:

    Enorm, wat een verhalen weet je te typen zeg op je vakantie. Je hoeft het thuis alleen nog maar in te binden, foto's erbij voegen en je het je reisverslag vastgelegd in boekvorm. Erg leuk om zo op de hoogte te blijven van waar je bent en wat je doet.
    Mooie foto's ook hoor!!

    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

hoi, Ik ga lekker genieten in Midden-Amerika. Als je benieuwd bent naar mijn verhalen, volg deze site. Ik beloof niks maar zal mijn best doen om je te laten meegenieten van mijn reis. Groetjes, Fred

Actief sinds 26 Jan. 2012
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 14710

Voorgaande reizen:

27 Januari 2012 - 05 April 2012

10 wkn backpacken in Midden-Amerika

Landen bezocht: