Yucatan ( Mexico ) - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Fred Lenting - WaarBenJij.nu Yucatan ( Mexico ) - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Fred Lenting - WaarBenJij.nu

Yucatan ( Mexico )

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

07 April 2012 | Mexico, Mexico-stad

25-3
Het is vandaag zondag maar de toeristische activiteiten gaan gelukkig gewoon door. Ik ga vandaag een tourtje maken naar een kloof en een nabij gelegen stadje.
Van mij mochten de eigenaars van het hostel blijven liggen want ik wou zelf ook wel ontbijt klaar maken.
Geroosterd brood maken ze met een platte ronde plaat op het gasfornuis. Geweldige uitvinding want het gaat veel sneller en makkelijker dan broodrooster dus heb ook zo'n plaat gekocht. Dus lekker ontbijt gemaakt van geroosterd brood met chocopasta ( heb zelf ff een potje Nutelle gekocht ( 6 euro want chocolade is duur ) om me af en toe eens zelf te verwennen ).
Rond 9.00 opgehaald met minibusje om naar de Sumerido Canon te gaan.
De mexicaanse snelwegen zijn top dus je kan hier relatief snel reizen, dat is zeker anders dan de andere landen.
De Sumeridod canyon is een smalle kloof waar je met een bootje doorheen kan varen. Niet bijzonder zou je zeggen maar de wanden van de kloof zijn nagenoeg verticaal en rond de 1000 m. Toen voelde ik me wel heel nietig. Tijdens het rondvaren nog genoeg dieren gezien oa krokodillen die lekker in het zonnetje lagen.
Er was ook een plekje waarbij de rotswand net als hangende bladeren zijn. Erg mooi en ik zal eens op zoek gaan naar foto’s ervan tijdens de regen want dan is het volgens mij nog mooier.

S middags nog ff in het nabij gelegen stadje gewandeld. Een mooi stadje maar eigenlijk niet zoveel bijzonders meer.

Terug in de bus meteen in slaap gevallen en ze hebben me in San Cristobal wakker gemaakt. Het was wel ff schrikken want het regende er en het was een stuk frisser dus niet echt warm in hempje en korte broek. Gelukkig was de douche wel warm.

S avonds op zoek naar een toprestaurant. Ik ben geeindigd bij een lokaal restaurantje een paar huizen verder. Je moet voorstellen dat je bij een lokaal oud omaatje in de keuken zit aan een klein plastic tafeltje. Er hing een geschreven lijstje met gerechten aan de muur. Bistec a la mexicana wilde ik wel. Aangezien zij geen engels spreekt en ik geen spaans heb ik het gewoon aangewezen.
Ik kreeg een heerlijk bord met 2 stukken biefstuk en heerlijk sausje voor circa 2 euro waarvan ik heerlijk gesmuld heb. Toen ik wegging zag ik een andere gast ook iets heerlijk hebben. Dat heb ik toen meteen voor de volgende besteld.

26-3
Vandaag een lekker dagje gerelaxt. Beetje gesport in lokaal fitness ruimte waar meer vrouwen aanwezig waren dan mannen.
S middags nog ff lekker geshopt. Een aantal pantalons en overhemden gekocht want die kosten hier een habbekrats.
Verder wat gelezen en uiteraard weer bij mijn favoriete restaurant gegeten. Ik had deze keer een broodje van bladerdeeg gevuld met vis, ei en groente, met een soort jachtsausje. Weer erg lekker.

27-3
Vanochtend mijn tas ingepakt, nog ff de stad in voor wat lekkers voor in de bus want ik zou vanmiddag naar Tulum gaan. S middags begon het weer te regenen dus ik zou een taxi naar het busstation nemen. Net toen ik weg wou gaan kwam de gastvrouw thuis met de hond, Tsandra, een labrador van een circa een jaar.
Zij was onder een bus gekomen maar gelukkig op een wondje na er heel huids onder vandaan gekomen. Ze was wel erg geschrokken want ze ging op haar plekje onder de trap liggen en kwam er niet meer vandaan. Een lastig moment om weg te gaan van deze aardige mensen. Ik kan ze ook zeker iedereen aanraden die een hostel in San Cristobal zoekt (Hostal Akumal)

s middags om 15.00 de bus naar Tulum gepakt. Ik kon kiezen uit twee bussen welke beide al bijna vol waren. Een stoel met daarnaast een lege stoel zat er niet meer in dus maar de goedkoopste gekozen.
Ik kreeg een bonnetje met stoel nummer 45. Echter toen in de bus ik kwam zag ik dat er maar 44 plaatsen in de bus waren. Uit eindelijk hadden ze wat geregeld door te schuiven en doordat er 2 personen niet op waren komen dagen.
Het begin van de tocht verliep voorspoedig. Het was een slingerweg door de bergen dus het schoot niet op. Zeker niet toen we in een plaatsje 2 uur stil hebben gestaan door een ongeluk iets verderop.
Behalve dat heb ik me goed vermaakt: lekker muziek geluisterd, uit het raam gekeken en geslapen.

28-3
De volgende ochtend 9.00 kwam ik in tulum aan. Wat een toeristische stad. Het heeft eigenlijk maar 1 lange hoofdstraat. Het is eigenlijk een beetje als volgt:
souveniersshop, restaurant, souveniersshop,winkeltje, hotel, souveniersshop, restaurant, winkeltje, souveniersshop, hotel. Gelukkig was er vlakbij het busstation ook een hostel dus daar meteen een kamer genomen. Meteen de planning voor de volgende dagen geregeld: s middags met bus naar het strand 6 km verderop en de volgende dag duiken in twee grotten.
Vervolgens bed ingericht, geinternet ( moest geld naar creditcard maatschappij storten want krediet was bereikt en pinpas werkt ook al niet in Mexico) en geluncht ( taco s zijn overal en altijd te verkrijgen ).
S middags met een busje vanaf hostel naar het strand. Daar met een aantal gasten, waaronder 3 leuke duitsers, aan het zwemmen, chillen en geinen geweest.
S avonds ff boodschappen gedaan en pasta gemaakt. Tijdens het eten aan de praat geraakt met Fabian. Een Nederlander die al 8 jaar in Lima woont en daar groepen van koning aap en shoestring begeleid. Een gezellige gozer dus daar een aantal biertjes mee gedronken.

29-3
7.00 wekker gezet voor ontbijt, wat inclusief is. Je kan via de computer en je pasje een ontbijt bestellen en uitbreiden ( tegen betaling ) en dan zelf je pancakes, toast, en eieren klaar maken op de grote bakplaat van de bbq.
Rond 8 uur opgehaald door pick-up van de duikcenter. Mijn duikinstructeur was een belg, Kenneth die al een tijdje in mexico werkt. Ik was de enige duiker dus ik had een privegids.
Spullen gepakt en vervolgens naar de cenote. Dit is een soort vijver in de rotsbodem welke echter nog doorloopt in de bodem. Sommige zijn maar een paar meter diep maar andere gaan tot 40 m diepte en hebben grotten tot kilometers lang. De langste die nu in kaart gebracht is, is circa 250 km lang. In mexico zijn circa 5000 cenotes waarvan slecht 10 a 20% in kaart in gebracht is. Dagelijks worden er nog nieuwe cenotes ontdekt en in kaart gebracht. De cenotes zijn meestal gevuld met zoet regenwater en zijn super helder.
Duikpak aangedaan en vervolgens erin gesprongen. Ik moest wel ff wennen om de grotten/holten in te zwemmen omdat het donker was. Echter als ik weer om hoog keek zag ik het zonlicht in de vijver.
De eerste cenote was geweldig omdat er zowel zout als zoet water in is. Tijdens het duiken zien je de scheiding tussen de beide soorten water ( zout zit onder, het zoete water ligt erboven). Op de scheiding is het water wazig, net als warme lucht boven bijvoorbeeld het wegdek. Ook zijn er veel waterstromingen met temperatuurverschillen.
De tweede cenotes was één en al stalactieten en stalagmieten. Echt mooi.
Rond de middag weer terug in het hostel en vervolgens de stad in geweest, lekker in een hangmat gelegen en geleerd.
S avond met Fabian naar een tacovreet schuur geweest en biertje toegedaan in het hostel.

30-3
Fabian en ik hebben eigenlijk een beetje dezelfde reiswensen en ideeën dus hebben vandaag een bus gepakt naar de volgende stad: Valladolid.
Gelukkig zijn de reisafstanden hier een stuk korter en de wegen zijn vergelijkbaar met Nederland dus we waren er rond 11.00. Een hostel was snel gevonden.
S middags hebben we fietsen gehuurd en zijn naar een cenote geweest om te snorkelen. Ook deze was prachtig. Ook deze cenote zat vol met stalactieten en stalagmieten.

S avond lekker film gekeken in het hostel op een mega groot tv. Ook nog ff met de eigenaar gepraat. Hij is een nederlander en is 4 jaar geleden het hostel begonnen. Nu was hij er wel klaar mee. Van hem hoorde we ook de mindere dingen die in een hostel gebeuren.

31-3
Deze morgen vroeg op gestaan om een de bus van 0715 naar chichen itza te pakken. Je moet er vroeg heen gaan want rond uur of 11 komen busladingen toeristen die vanaf de cruiseschepen komen.
Echter kwam de openbaar vervoerbus niet op dagen. Fabian liep zich behoorlijk op te vreten en ik vond het ook niet echt leuk.
De volgende bus kwam rond 0745 en bracht ons vlot naar chichen itza. Daar aangekomen was het gelukkig nog rustig. Er was slechts één touringcar en wij waren gelukkig voor hen binnen. Dus in een record tijd de hele ruïne doorgelopen en foto s gemaakt zonder andere toeristen.
na een paar uren hadden we alles gehad en hebben we alsnog een gids gehuurd, samen met ilsa, een duitse die ik al eerder had ontmoet.
Dat koste ons in totaal 30 euro en was zeker de moeite waard. Ondanks dat we het al gezien hadden, wees hij ons op nieuwe dingen.

We hadden onze backpack meegenomen dus na een ijsje rond de middag naar Merida. Dit is één van de grote koloniale steden in mexico.
Het ritje van twee uur had een uur vertraging door een lekke band, maar verder verliep het goed.
Eind van de middag ff de stad in geweest. Het is inderdaad een koloniale stad, maar zeker ook toeristisch. Er waren heel veel winkelstraten maar in de avond bruist het daardoor wel.

1-4
We hadden een slaapzaal met airco dus het was er behoorlijk koud. S ochtend was het zo koud dat ik mijn sokken maar aangedaan heb.
Na een fruit ontbijt de stad in op zoek naar een bus naar een Inca ruïne Uxmal. Echter deze ging maar 1 keer per dag en dat was 0800.
Lekker is dat want in diverse reisgidsen stond dat er circa 5 bussen per dag gingen.
S middags maar een bus gezocht naar Playa del Carmen. Die was er ook maar die duurde 9 uur. Deze bus ging een rondje door de halve provincie. Dus dan maar een rechtstreekse bus naar Cancun gepakt en vandaar naar Playa del Carmen. Deze koste wel 10 euro meer maar met 5 uur waren we in Play del Carmen.

Daar aangekomen een hostel gezocht en daarna nog ff de stad in op zoek naar de KFC. Daar lekker veel en vet gegeten.

2 en 3 – 4
Na een korte nacht want het was veels te warm, ff de stad in. Het is net Loret del Mar: één hoofdstaat met heel veel toeristen shops etc. Er lopen veel verkopers rond die je aanspreken en wat van je willen. Ook regelmatig de vraag of ik ‘high’ wilde worden. Echt vervelend en door zo’n stad kregen we echt zin om naar huis te gaan.
De dagen een beetje gevuld met luieren, door de stad bangeren, ijsjes eten en tv kijken.
4-4
Vanochtend lekker ontbeten op het dakterras. Nou ja, de keuken is op het dak. Er lagen nog twee personen op de banken te slapen van het feestje de avond ervoor.
We hebben de laatste eitjes gebakken en mijn chocopasta ( de beste investering van vakantie ) op gemaakt. Vervolgens mijn te zware backpack met al mijn aankopen opgedaan en naar het busstation. De bus naar Cancun Airport ging over een luxe snelweg langs resorts. Het meeste wat we zagen waren grote toeganggebouwen met fonteinen ervoor. Gelukkig zagen we weinig hoogbouw want dat mag volgens mij niet. We zagen wel een namaak tempel van Chicken Itza. Nou ja, namaak?!?! Het was volgens mij net zo groot als de echte tempel.
Het vliegveld van Cancun is wel groot. Het bestaat uit 3 terminals, waarvan terminal 3 alleen al is voor alle vluchten naar America. Bij terminal 1 uitgestapt want daar moest Fabian zijn.
Er stonden behoorlijke rijen dus we waren blij dat wel 3 uur van te voren aanwezig waren. Vervolgens heb ik nog een behoorlijk tijdje in de rij gestaan bij de bank om mijn mexicaanse visum of zoiets te betalen.
Na een stevig handdruk met Fabian, heb ik een shuttlebus naar terminal 3 gepakt. Mijn bagage ingecheckt. Ik zat net onder de toegestane grens van 50 lbs namelijk 45 lbs, ongeveer 21 kg.
In het vliegtuig had ik pech, want er kwam een lange man naast mij zitten dus extra beenruimte bleek er niet in te zitten. Toen de deuren dicht dingen gingen keken we elkaar hoopvol aan: de stoel naast hem bleef leeg zodat hij een stoel op kon schuiven en we ruimer konden zitten. Hij bleek een nederlander te zijn die 10 dagen in Cancun aan het windsurfen was geweest en nu een paar dagen in New York vakantie ging vieren.
De vlucht ging goed ondanks vertraging bij opstijgen en landen. We moesten 15 min boven new york cirkelen :D. Het uitzicht op cancun en new york was prachtig. Vanuit de lucht kan je echt zien dat Cancun een toeristisch resort is met veel sjieke hotels.
Omdat we iets ( 20 min ) vertraging hadden, had ik nog maar een klein uur om over te stappen. En dat was wel ff stressen want ondanks dat ik over moest stappen, moest ik gewoon weer alles opnieuw doen: douna, bagage, inchecken etc. Toen ik rennend op mijn sokken en broek met de hand ophoudend en riem in de hand, stonden er gelukkig nog wat mensen voor gate. Ik besloot nog ff wat 7-up en m&m s te halen. Toen ik terug kwam was de gate al leeg en ze miste alleen nog een persoon uit Cancun.
In het vliegtuig zat ik naast een oude stel nederlanders. De vrouw liep al te mopperen oa dat ze waarschijnlijk niet zou kunnen slapen omdat de stoelen te krap zijn. Nou we waren nog aan het taxien en ze sliep al. En toen bedacht ik één van mijn goede voornemens: meer tevreden zijn met wat je hebt, en minder klagen.
Ik kon helaas niet slapen in het vliegtuig maar wel lekker tv gekeken, spelletje gespeeld etc. Echter was ik blij dat ik uit kon stappen en benen kon strekken. Na een rondje om schiphol taxien, ff gewacht op bagage. Mijn ouders waren al een paar keer weggestuurd bij de afhaal.
Ik was blij dat ik weer thuis was. Lekker!!! Eerst koelkast gevuld en heerlijk ontbeten. Wat kan een broodje kaas met een glas melk toch lekker zijn.
Resumé: een top en geweldige vakantie waarin ik heel gezien, gedaan en ervaren heb. Eigenlijk geen vervelende dingen meegemaakt. Bovendien heb ik ook mij zelf beter leren kennen en heb ik veel van andere geleerd.
Kortom, ik zou het zo weer doen! Op naar de volgende reis.

  • 07 April 2012 - 05:30

    Mark En Maaike:

    Erg leuk om je verhaal weer te lezen! Het temperatuur verschil zal wel even wennen zijn, dit is toch net iets kouder. Heb je zin om binnenkort langs te komen? Groetjes, M&M

  • 07 April 2012 - 14:49

    Roos :

    Top verslag! Op naar het volgende avontuur met de Jumbo-pot-nutella uiteraard op de inpak lijst ;)

    Wie weet Zuid-Afrika ?

    Groetjes, Roos

  • 07 April 2012 - 16:32

    Kim De Vries:

    Hee Fred, leuk om te lezen.. Lijkt me vooral super om in die grottenstelsels te zwemmen/duiken! Wel eens foto's van gezien, spectaculair moet dat zijn. En nu weer lekker thuis, nagenieten maar.
    Groetjes, Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

Fred

hoi, Ik ga lekker genieten in Midden-Amerika. Als je benieuwd bent naar mijn verhalen, volg deze site. Ik beloof niks maar zal mijn best doen om je te laten meegenieten van mijn reis. Groetjes, Fred

Actief sinds 26 Jan. 2012
Verslag gelezen: 2633
Totaal aantal bezoekers 14716

Voorgaande reizen:

27 Januari 2012 - 05 April 2012

10 wkn backpacken in Midden-Amerika

Landen bezocht: