Tortuega, Granada en Leon ( Nicaragua) - Reisverslag uit León, Nicaragua van Fred Lenting - WaarBenJij.nu Tortuega, Granada en Leon ( Nicaragua) - Reisverslag uit León, Nicaragua van Fred Lenting - WaarBenJij.nu

Tortuega, Granada en Leon ( Nicaragua)

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

24 Februari 2012 | Nicaragua, León

19-2
Vandaag zijn we naar Tortuega vertrokken. Dit is een soort schiereiland aan de caribisch kust, gelegen in de jungle. Het is ook alleen per boot te bereiken.
Eerst naar San Jose, de hoofdstad van Costa Rica maar het is drukke stad met een echt centrum met winkels maar verder niet bijzonder.
Vervolgens met 2 lokale bussen naar de boot.
Aangezien de grote boot vol zat, kregen een kleine bootje van twee rijen van 8 personen. Het was een leuke vaartocht over de rivier waarbij we oa vogels, ( oa reiger, kolibrie en ijsvogel ) vlinders, kaaiman, schildpad hebben gezien.
Een gast van de boot nam ons mee naar een goed hostel, gelegen aan het strand.
S middags het stadje verkend. Er kwamen buslandingen toeristen die allemaal in een hotel in de omgeving zitten. Wij hebben lekker toeristen zitten kijken of ook toerist zitten spelen.

20-2
Liselot en ik moesten om 5.45 ergens zijn voor een kajaktour door de jungle. Bij zonsopgang zouden de meeste dieren te zien zijn. Bovendien was het net gestopt met regenen dus dat was ook gunstig.
Onze gids was Eddy, een neef van de organisator. We zijn met een kajak met 8 personen peddelend de rivier opgegaan en bijna 3 uur rond gepeddeld. We hebben veel gezien: een tweetenig luiaard die heel actief was ( beide bijzonder voor een luiaard ), twee zoetwaterdolfijnen op de rivier, 2 soorten apen, kaaiman, toekan, papagaaien, heel veel soorten vogels, hagedissen, en ook bloemen en planten.
Kortom een geslaagde excursie.
Vervolgens ff ontbeten en spullen gepakt voor de reis terug.
Via de boottocht, bussen kwamen we in San Jose aan. Daar wilden we een bus naar een andere grote stad pakken namelijk Liberia. Aangezien het al 20.00 was, eerst maar via een aardig dame achter de bali een hostel geregeld, met veel pijn en moeite.
Na een vermoeiende busrit kwamen we rond middernacht aan in het hostel.



21-2
Ik werd al vroeg wakker ( 5.30) van de wasmachine want in de kamer naast mij was de wasserette van het hotel.
Nog ff een tijdje gechilld en even door de stad gelopen. De winkels gingen pas om 8.00 open dus toen mijn favoriete ontbijt ( drinkyoghurt met bananen ) gehaald.
Vervolgens met z n drieen naar het busstation waar ik afscheid heb genomen van liselot en mario. Zij gaan nog naar Tamarido, een badplaats in Costa Rica terwijl ik door ga naar Granada in Nicaragua.
Na hun uitgezwaaid te hebben, de bus gepakt naar de grens. Er waren geen andere toeristen behalve een canadees stel. Wel handig want dat zit ik in alleen in hetzelfde schuitje.
Al 20 km voor de grens stapte er twee mannen in waar je geld kon wisselen. De man naast mij op het bankje heeft bijna een paar honderd euro gewisseld dus er werd heel veel stapels met geld geteld.
Om Costa rica uit te gaan werd het nog even lastig want ze wilden zien wanneer ik terug kwam. Gelukkig had ik mijn vlieggegevens bij me zodat ik kon overtuigen dat niet meer terug kwam.
Vervolgens een stukje niemandsland in waar het even zoeken was waar de grenspost van Nica was. Op een gegeven moment liep ik op een parkeerplaats voor met vrachtwagens, waar een aardige chauffeur mij een gebouwtje wees.
In de rij ontmoette in Andrew, een engelsman die ook een paar dagen naar Granada zou gaan. Na een uurtje rij en stempel, en 12 dollar te hebben betaald ( bij de grens van panama naar costa rica hoefde in niks te betalen ), mochten we het land in.
Een bus naar Rivas was snel gevonden. Het was een oude amerikaanse school bus vol met locals.

Van Panama naar Costa Rica was een stap vooruit ( beter bussen, informatieborden etc ) maar naar Nica is 2 stappen terug. Allemaal oude schoolbussen, mensen met paard en wagen op de weg, fietstaxi s etc.
Ook het land is anders. Nagenoeg vlak, begroeid met gras en tussendoor bomen, met soms een paar bergen of vulkanen uit de grond.
De overstap op de bus naar Granada verliep hectisch. Veel bagage gaat op het dak, in de bus wel 3 verkopers die allemaal lopen te roepen maar ook hetzelfde verkopen. Kortom het bruist.

In Granada een hostel gevonden. Je merkt meteen dat Nica een stuk goedkopen is want voor 6 dollar pp hebben we een tweepersoonskamer.
Vervolgens ff wat gegeten, gezeten, gepraat en s avonds een biertje gepakt in het uitgaans centrum van Granada.

22-2 vanochtend hebben we ontbeten in english cafe. De omelet met groente smaakte goed. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een andere hostal omdat het toilet en douche niet echt proper was. Ik was het al een beetje gewend maar andrew nog niet. We zitten nu in Panda lodge met je raad het al, bedden van bamboe stokken.
De douche is geheel betegeld dus voor mij super schoon. Alleen wat mieren maar als er 1 water voelt, draait de hele kudde om.
In de ochtend hebben we granada verkend. Het is een stad met koloniale invloeden, kleurrijke gebouwen en relatief veel historie. Ik ben zelfs in twee museums geweest. Een lokale verzameling is een betere omschrijving want het is geen rijksmuseum.
S iddags ben ik naar vulkaan meer geweest. Ik had de naam van het meer op een papiertje geschreven en aan buschauffeur laten zien. Hij zette mij er ergens uit en wees mij een straat. Van iemand uit het hostel begreep ik dat het dichtbij was. En dat klopte ook wel. Een kwartiertje met de taxi maar het was bijna anderhalf uur lopen waarvan een groot gedeellte dalen. Ik werd al nerveus want had geen zin om het hele stuk naar boven te lopen en zag geen bus. Desnoods maar liften.
Toen ik in het dorpje bij het vulkaan aankwam maar eerst eens gevraagd of er een bus terug gaat. Die ging al over half uur dus eerst ff snel in het heldere lauwe water gezommen.
De terug weg verliep soepel dankzij de oude schoolbus.
Terug bij hostel ff gedoucht en vervolgens uiteten. Andrew had een leuk en goedkoop tentje Maar onderweg wees iemand ons een ander goed restaurant. Die persoon was iemand die zijn leven op de rit wil zetten begrepen we later van de eigenaar. Hij adviseert toeristen en hij krijg de restjes uit de pan uit de keuken.
Toen ik de zag wist ik voldoende; nederlandse prijzen dus hield er al rekening mee met kiezen. Andrew niet. Ik had echt heerlijk gegeten voor 15 euro terwijl Andrew schrok wat hij moest betalen terwijl hij het niet echt en succes vond: 40 euro. Hij had zijn lesje geleerd.

23-2.
Vroeg wakker en vervolgens wezen ontbijten Ook hier hebben ze niks met amerikanen maar ik koos toch het gringo ontbijt; gebakken eieren met spek en toast.
Vervolgens de was opgehaald. Sorry maar ik heb het al druk gemoeg op vakantie om zelf te wassen.
Toen heb ik afscheid genomen want hij gaat weer terug naar costa rica. Nu hij het land is uitgeweest mag hij weer drie maanden blijven. Hij wou zelf website van reis verslag zodat hij me kon volgen. In inder geval de foto s kan bekijken. Geweldig.
Toen ben ik gaan sporten. Eindelijk een 'fitness' met meer vrouwen dan mannen.
De apparatuur komt uit de jaren 70 of 80 en heeft zelfs de oudijzerboer niet meer maar we ff lekker wat kilo s getild. Na douchen en uitchecken de bus naar Leon, met overstap in Managua, de hoodstad, gepakt.
Voor een ritme van uur betaal je ongeveer 75 cent. De bussen zijn minibusjes, soms met airco.
Bij de overstap stonden al hordes schreeuwende taxichauffeurs waar ik helemaal geen zin in had dus vroeg aan de buschauffeur welke bus ik moest hebben. Ik moest weer gaan zitten en werd verderop bij een andere busje afgezet, mijn bagage werd overgeladen en ik kon weer gaan zitten. Het leven van een backpacker gaat soms over rozen.
Soms had ik het gevoel dat ik in costa rica uitgeknepen zou worden maar in Nica echt niet. Ze helpen je graag, lopen stukje met je mee als je de weg vraagt, geven geld terug als je teveel betaald etc. (want in bus is lijst met wat ik moet betalen maar kleingeld blijft wennen.

Kortom hele vriendelijk en sociale mensen. Jammer dat het land niet zoveel heeft te bieden als bijvoorbeeld costa rica.
Wel meer wat historie maar minder natuur dan costa rica.
Vanaf het busstation met een fietstaxi naar een hostel toegebracht. Echter deze en andere in de buurt zaten vol dus maar op zoek. Bij een armzalige hostel heb ik een hoekje van zolderkamer gekregen. Ik zou het een zwerver nog niet willen aanbieden. Maar goed ik heb een slaapplek. De 'sanitaire' voorziening zijn idem een betonnen hokje met pot en waterleiding als douche. Volgens is dit een backpack oord voor locals.
Morgen maar ff kijken voor iets schoners. Dan maar 4 dollar ipv 3.
Toen maar het stadje in. Wat activiteiten geregeld voor de komende dagen. Morgen sleeen in een vulkaankrater en daarna 2 een wandeling op een actieve vulkaan.
Diner bestond uit broodje hamburger extra large en softijs toe.
S avonds ff gelezen en gechild tussen de eigenaar familie want die zitten gemengd tussen de logies.

  • 24 Februari 2012 - 19:57

    Rob En Tineke Van De:

    Ook alleen beleef je heel wat. Geniet volop en nog veel belevenissen toegewenst.

  • 25 Februari 2012 - 18:01

    Bart En Marieke:

    He,
    Daar zijn we weer, ben blij dat je reisverhalen mailt, we vinden het erg leuk om te lezen. Ben jaloers op dat mooie weer, hier word de temperatuur wat beter maar er staat wel een koude wind vandaag. Tijmen hoopt dat de zomer gauw komt want wil graag weer buiten eten.
    Sam begint rond de tafel te lopen en trekt dus alles van tafel en heeft daar zelf het meeste schik van. Voor de rest vanuit Hauwert weinig nieuws, ik zou zeggen fijne vakantie verder en tot mails weer. gr Marieke,Bart, Tijmen ,Wouter,Emma en Sam

  • 26 Februari 2012 - 18:59

    Vlaartjes:

    He Fred,

    leuk om te lezen joh. En wat een variatie, zowel in natuur als comfort etc. Ben al helemaal benieuwd om het zelf een keer van dichtbij de bewonderen.

    hier in opmeer was het druk de afgelopen weken. De mannen natuurlijk 4, dus basisschool en dus extra moe. 3 zieken gehad en paar collega's met problemen, dus veel extra werk. Eugene is de enige bij wie het stabiel blijft. Onze rots in de branding.

    He nog een hele fijne vakantie verder en we lezen je verhalen wel weer.

    groetjes

  • 27 Februari 2012 - 18:29

    Suzanne:

    He Fred, Leuke foto`s!!!! Ik krijg al weer helemaal zin om richting richting Costa Rica te gaan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, León

Fred

hoi, Ik ga lekker genieten in Midden-Amerika. Als je benieuwd bent naar mijn verhalen, volg deze site. Ik beloof niks maar zal mijn best doen om je te laten meegenieten van mijn reis. Groetjes, Fred

Actief sinds 26 Jan. 2012
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 14716

Voorgaande reizen:

27 Januari 2012 - 05 April 2012

10 wkn backpacken in Midden-Amerika

Landen bezocht: