Montezume, Santa Elena en La Fortuna - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Fred Lenting - WaarBenJij.nu Montezume, Santa Elena en La Fortuna - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Fred Lenting - WaarBenJij.nu

Montezume, Santa Elena en La Fortuna

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

18 Februari 2012 | Costa Rica, Montezuma

12-2 vandaag blijven we nog een dagje hier in montezuma want een dagje niet reizen is ook wel fijn. Bovendien is de sfeer hier zo relaxt.
Mario en ik zijn naar een drietal watervallen gegaan. Het zou dichtbij zijn maar na een tijdje gelopen maar omgekeerd ende weg gevraagd. Bleek het heel dichtbij tezijn maar de lokale fruitboer stond er met zijn kraampje voor. Na een stukje lopen kwamen bij eem hoge waterval uit waar je lekker kon zwemmen. Daar een tijdjegechild. Vervolgens ben ik alleen nog verder omhoog geklommen. Dat was echt handen en voetenwerk en ik hield me voor de zekerheid steeds aanwortels van bomen vast. Ik zag twee andere toeristen en ik hoopte dat zij de weg wisten maar dat vroegen zij juist aan mij. Toen we helemaal boven waren stonden we bijna op het hoogste punt inde omgeving dus het uitzicht was adembenemend.
De andere toeristen kwamen uit zweden dus meteen tips voor volgende vakantie gevraagd ( helsington, een plaatst met 2 meren. Beste reistijd aug of sept ).
De weg naar montezuma was ff zoeken maar gelukkig heeft mijn richtingsgevoel mij nooit ( pascal,op 1 x na ) in steek gelaten.
S middags met z'n 3en gechild op strand, geinternet, gebankierd ( mario en lot kunnen beide in costa rica niet pinnen. Klote R bank, die ik speel van bankier).
S avonds lekkery broodje hamburger met patat gegeten.

13-2 Vanochtend de bus van8 uur gepakt om door te reizen. Echter dat lukte niet. Alles gaat via Puntarenas dus eerst daarmaar met de bus en veerboot naar toe. Wel weer een leuk tochtje.
We wilde mogelijk nog naar een paar kustplaatsen maar dat kost ons weer paar dagen dus besloten we om meteen door te gaan naar Santa Elena bij park Monteverde. Dat was een bus rit van circa 4 uur door de bergen waarbij we bergtoppen over zijn gegaan.Het uitzicht was prachtig.
De weg was soms stoffig dus wij werden extra bruin. De bus kan je vergelijken met een oude touringcar van 30 jaar oud dus die moest flink zijn best doen om de berg op te komen. Denk maar aan je eerste auto op de snelweg: steunend, puffend en rammelend naar 120 km per uur.
Rond half 7 waren we eindelijk op onze eindbestemming. We werden voor het eerst door 3 personen benaderd voor een hostel. Ze wilden niet zakken in prijs dus de eerste gekozen. We hadden beter moeten luisteren want we hadden geen private bathroom maar verder alles. Aangezien we nu relatief hoog zitten (1600 m) kan de lange broek en t shirt weer aan. Verder waait het stevig dus maar goed dat er dekens zijn.

14-2 lekker geslapen door de hollandse invloeden ( wind, 15 gr) en toen gebruik gemaakt van de ontbijt service:wit brood met gebakken ei, thee of koffie,fruit. Lekker.
We gaan het stadje door wandelen en naar een private bos wat door kinderen beheerd wordt. Een leuk bos met smalle en steile paadjes, soms langs een steile afgrond. Ik gooide een keer een rots naar beneden wat leidde tot wat steen gerommel beneden in de vallei. Kortom: je moet hier niet vallen.
Een paar uur leuk gelopen maar weinig dieren gezien.
S avonds zou ik een nachtwandeling gaan maken ( 17.30). Het werd een half uurtje later waar ik al op gerekend had maar toen een taxi mij ophalen en bracht ons naar het startpunt. Vandaar hebben we twee uur door het bos gelopen met onze zaklamp. We hebben veel gezien: vogels, kikkers, sprinhanen, een luiaard met haar jong, een kleine slang en terantula ter grootte van een damesvuistje.
Bovendien waren er veel vuurvliegjes en soort kevers met lichtgevende oogjes dus dat is weleen geweldig gezicht zo in het donker.
Toen ik rond acht uur terug was zijn we meteen gaan eten in een lokale dancing. We hoefde geen entree te betalen want we gingen alleen eten. Er was namelijk een bandje die avond wegens valentijn. Er was echter bijna niemand.
De muziek was 80s love songs dus weer even herineringen op gehaald. De muziek stond luid een goed gesprek tijdens etenwas niet echt mogelijk.
Na ons hoodfgerecht namen mario en ik nog een hamburger met patat waarna we eindelijk echt vol zaten.

15-2 Vanochtend vroeg opgestaan want ik zou 7:30 opgehaald worden. Na twee bananen en een kop langhoudbare melk zat ik klaar. Om half negen werd ik lichtelijk nerveus dus toen maar een eens gevraagd bij de receptie. Het bleek dat ze de tour voor mij om 10.30 hadden geboekt. Dat zou precies gaan lukken want dan was ik 13.30 terug en we zouden 14.00 vertrekken naar volgende tour.

Onverwachts een paar uurtjes vrij dus als nog lekker ontbijten ( gebakken eitje met kop thee ) en vervolgens wat ingelezen in de andere landen van midden-amerika en lekker in het zonnetje gezeten.
Stipt 10.30 werd ik opgehaald voor de canopytour. Dit is met een tuigje aan een staaldraad door de bomen zweven. In een minibusje gingen we ergens de bergen in naar het activiteiten centrum. Daar kregen we een tuigje om in te zitten en uitleg. Remmen deed je door met een handschoen op de staaldraad te drukken. Wel achter het katrolletje want anders: auw!
De eerst lijn was kort maar was ook om te wennen. Als gauw werden ze langer en zoefden we door de bomen met gemiddeld 40, max 60 km/h. Echt leuk. soms was de lijn zo lang dat je het eind aan de andere kant niet zag dus je zweefde ergens tussen en boven de bomen.
De een na laatste was van de ene helling, over de vallei naar de ander helling dus als best spannend voor iemand met hoogtevrees.
De laatste was idem maar dan hangend aan je rug dus als een vogel naar de overkant. Dit vond ik als aardig eng worden.
De laatste die je kon doen was een TarzanSwing. Een soort bungee jump vanaf een touwbrug. Ik heb het wel twee keer geprobeerd door de touwbrug op te lopen maar dit vond ik toch ff te. Volgende keer weer een stapje verder.

Rond 13.30 terug bij hostel en ff snel gelunchd ( zak chips ) en korte broek aangetrokken. We zijn toen naar een andere park gegaan waar ze een stuk of 8 hangbruggen hadden. Dit gebruikte biologen vroeger om het leven in de boomtoppen te bestuderen. In middels zijn er meerdere parken met hangbruggen en de hangbruggen zijn van staal maar schommelen nog steeds.
In dit park kregen we meer het regenwoud idee want het was vochtig en overal dus ook op bomen en soms bladeren zaten mossen ofzo iets. ook hingen er veel slingerplanten tussen de bomen.
Het was heel leuk om te zien en door heen te lopen, met uitzicht op de boom toppen.

Terug in de stad vervoer geregeld naar de volgende stad. Per openbaar vervoer ben je minimaal 6 uur onderweg dus het lijkt ons leuk om een stuk af te snijden door met een boot het meer over te steken. Hierdoor gaat het een heel stuk sneller. Een andere jongen had hier 25 dollar voor betaald maar dankzij oplettendheid van Liselot hebben we nu bij een local geboekt voor 12 dollar pp.

S avond ff gegeten bij een echt lokaal restaurantje ver buiten het dorp maar het was superlekker. Mario had weer een hamburger vooraf en ik een tortilla. Toen de zon onder was werd het frisjes dus nu ff lekker chillen in hotel.

16-2 we zijn vandaag met een boot een meer overgestoken naar la fortuna. Als je met openbaar vervoer zou gaan, duurt het de hele dag en zou het een vermoeiende rit zijn.
Liselot zag bij een touroperetor ( lees beunhaas met winkel) dat je voor 12 dollar met bus en boot in ongeveer twee uur in la fortuna zou zijn.
Bij andere touroperators kost het 25 dollar dus we waren op zoek naar het addertje onder het gras.
S ochtends bleek dat we de enige waren dus we hadden het minibusje voor ons zelf. Van de chauffeur hoorde we dat het toerisme gehalveerd is de laatste jaren.
Na eenmooi ritje door de bergen kwamen we bij het meer aan. Ook in de boot waren we de enige. Vanaf het water zagen we de vulkaan arenal die als een puist boven het relatieve landschap uitsteekt. Helaas was de top niet te zien door de wolken. En sinds nov vorige jaar slaapt de vulkaan dus geen lava,as, of zelfs rook. Desondanks is het aardig om te zien.
De chauffeur van het minibusje had voor ons al een hostel geregeld bij een vriendje van hem dus lekker makkelijk.
We konden een 3persoons kamer krijgen voor 8 dollar pp of twee 2persoonskamers voor 6 dollar pp. Rara jongens die costa ricanen maar het was voor ons een simpele keus.
S middags ff door stadje gewandeld. Eindelijk een stadje met een aagelegd park. Heel veel touroperetors, souvenierswinkels en restaurantsjes want het is ook een stadje waar veel georganiseerde reizen komen.
S avonds een beetje chillen en slaap in gehaald.

17-2
Mijn matras was aan de ene kant dikker dat de andere kant dus had wat schuin gelegen. Echter was het matras zo zacht dat ik weg gezakt was tot op de planken.
De bedden zijn een houten frame met een paar planken als bodem. Dan kan je nog beter een plaat hebben want dan kan je ieder geval niet tussen de planken weg zakken.
Een omelet gescoreerd bij de lokale eettent en vervolgens uit gecheckt om naar een hotspring te gaan. Gratis wel te verstaan. Er zijn resort voor circa 40 dollar maar er is ook een lokaal riviertje met heet water. Onze hostel eigenaar kon wel een taxi regelen voor 10 dollar heen en terug.
We wilden het toch zelf even proberen maar kwamen niet verder dan 14 dollar. Dus toen heeft de hosteleigenaar maar een taxi geregeld.
Er kwam een auto voorrijden die helemaal geen taxi was. Kortom hij had weer een vriendje geregeld die hem een dollar betaalde. kortom vriendje politiek maar dat boeit ons niet.
De gratis hotspring is geweldig. Via een padje door het bos naar een lokaal riviertje gegaan met heerlijk warm water. Daar heerlijk gezwommen, gechilld, fotoshoot gehouden.
De taxi haalde ons weer keurig op en na de lunch zijn we vertrokken naar Alajuela. In deze stad was mario bekend maar de hostel die hij wilde was helemaal vol maar ze regelde keurig een ander goed hostel voor ons.
S avonds ff lekker bij chinees gegeten.
Ik ben maar weer bovenop stapel bed gegaan want de andere hebben daar een trauma van. Wel ff het bed tegen de muur aangeschoven zodat ik er maar aan 1 kant uit kan vallen. Het stapelbed kraakt wel en aangezien ik regelmatig lig te woelen, meestal van de warmte, beloofd het niet veel goeds. Weltrusten.

18-2
Iedereen had lekker geslapen, onderdanks mijn gewoel en het daarbijbehorende gekraak.
De tafel was al gedekt en ontbijt werd bereid: Gebakken rijst met zwarte bonen en gebakken banaan. Net echt mijn favoriete ontbijt ( is ook de eerste keer dat ik dit eet als ontbijt ) maar het was weg te krijgen. Zeker met een Jus d´orange en lekker wit ´stokbrood´met kaaskorrels.( soort kaasstengels).
Vandaar zijn we met de bus naar een actieve vulkaankrater geweest. Erg mooi om te zien: een grauwe maar kleurrijke krater waarin snert in zit en rook uit komt. Vlakbij was ook nog een krater met super blauw water. Zie de foto´s voor meer info.
Verder zat er ook een leuk bos waar en daar ff de toerist als de idioot uit gehangen. Hele gekke maar ook heel creatief foto´s gemaakt.
S middags in de stad ff gewandeld. Je merkt dat het zaterdag is want het is er behoorlijk druk met mensen, kraampjes en handelaren.
S avonds ff bij de lokale pizzaria gegeten echt heerlijk en voor weinig. Voor 3 euro helemaal nokkievol. Nog een biertje toe dus ik zal lekker slapen.
Weltrusten.

  • 19 Februari 2012 - 13:21

    Rob En Tineke Van De:

    Leuk verslag Fred! Jullie zien en maken heel wat mee. Geniet er met volle teugen van. Misschien kom je er nooit weer!

  • 19 Februari 2012 - 19:54

    Mark En Maaike:

    Leuk verhaal weer! Ik kan me helemaal bij Rob en Tineke aansluiten, voor je het weet ben je 13 maanden van huis :-) Have fun maar dat zal vast wel lukken

  • 20 Februari 2012 - 09:12

    Marieke En Bart:

    He freddie,
    Je vermaak je prima zo te lezen, wij hebben van het weekend carnaval gevierd, de mannen verkleed als agent en Emma als prinses. Weer is hier redelijk vannacht weer een beetje vorst, dus vanmorgen krabben geblazen.
    Nog een fijne tijd daar gewenst en tot mails weer, gr Bart en Marieke

  • 23 Februari 2012 - 19:55

    Paul En Karin:

    Ha die Fred!
    Wat een avonturen beleef jij daar. Zo te lezen vermaak je je goed. Leuk om je reisverslagen te lezen. Afgelopen week ook nog leuke dingen beleefd? We zijn benieuwd naar de nieuwe avonturen. Nog veel plezier.

    Groetjes, Paul en Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Montezuma

Fred

hoi, Ik ga lekker genieten in Midden-Amerika. Als je benieuwd bent naar mijn verhalen, volg deze site. Ik beloof niks maar zal mijn best doen om je te laten meegenieten van mijn reis. Groetjes, Fred

Actief sinds 26 Jan. 2012
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 14722

Voorgaande reizen:

27 Januari 2012 - 05 April 2012

10 wkn backpacken in Midden-Amerika

Landen bezocht: