2e week - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Fred Lenting - WaarBenJij.nu 2e week - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Fred Lenting - WaarBenJij.nu

2e week

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

12 Februari 2012 | Costa Rica, Montezuma

7-2 na een redelijk nacht, later koelde het wat af dus toch redelijk geslapen. In de tuin zaten twee zwarte eekhoorn en twee zwarte kolibries. De temperatuur is ochtends nog een beetje uit te houden.Bij ons op de kamer stonden ook allei doosjes met spinnen oa met twee tarantula's ter grootte van mijn hand. Een kamergenoot doet er onderzoek naar. We komen regelmatig mensentegen die onderzoek doen naar iets.Mario gaat met ons mee naar costa rica. Hij heeft ook nog een aantal weken hiervoor. Hij spreekt aardig spaans en heeft er al vaker gereisd dus dat is zeker handig.We zijn met taxi naar busstation gegaan, vandaar met minibusje naar de grens. Je zag aan hetlandschap al dat David mee industrie en agrariers heeft dan de rest van panama want je ziet mee akkers, tractoren en fabrieken. Onderweg in de stadjes komen verkopers van ijs, fruit en gebakken banaan in de bus om hun waar te verkopen. De ijscoman moest rennetje nog ff snel een paar hoorntjes halen.Voor de grens zijn zijn we er uit gezet en lopend de grens over: eerst stempel voor eruit bij panama,vervolgens stempel om costa rica in te mogen. Dit ging goed en hoefde zelfs niks te betalen. In costa rica de bus naar neily te gaan om daarna door te gaan naar Golfito, eenplaats aan de zuidwest kust aan de atlantisch oceaan.Je ziet meteen dat CR veel groener en meer bomen heeft. De vlakte staan vol met bomen ipv gras met groepje bomen. In golfito eerst lokaal fruit sapje genuttig want met het zonnetje erbij is het echt wel heet. Gelukkig komt er regelmatig een wolkje voorbij. Het licht benauwde begint inmiddels te wennen.Na een kamer bij een particulier te hebbeb geregeld, zijn we de stad ff ingeeweest en hebben we geinformeerd naar de veerboot. Vervolgenslekker gegeten bij lokaal restaurant met uitzicht op zee.Terug bij cabina s christy nog even twee blikjes Pilsen toe gedaan: Wat een bocht. Net een kruising van 7-up en lauwe plas. Wel vrienden gemaakt met lokale gast. Gelukkig ging hij al snel liselot lastig vallen.

8-2 Vanochtend vroeg wakker: 6:45. De veerboot ging pas om tien uur dus voldoende tijd om eens in te lezen en te bespreken wat we in costa rica willen zien. Vandaag met boot naar puerto jimenez. Eerst met een klein boot een baai in de atlantisch oceaan over gestoken. Een leuk tochtje waarbij we ook nog een dolfijn hebben gezien. Rond de middag kwamen we in puerto jimenez aan. Daar even een sapje gedaan en genoten van het uitzicht over de baai met z'n bootjes. Bervolgens even door het stadje gelopen en de bus maar gepakt. Dit was een leuke tocht door de vlakke landschap, langs de mangrove en toen door de groene bergen met ook stukken onverharde weg. Naar een paar uur kwamen in palmaNorth aan. Daar even goed gegeten zodat we rond uur of 6 de bus naar Uvita zouden pakkan. Deze kwam pas rond 7. De rit duurde een half uur waarbij de bus vlot doorreed in donker: vractwagens in halen waar het zicht niet optimaal was. Het ritje koste ook nog 10 dollar pp terwijl een lokale bus misschien een dollar zou kosten. De was namelijk ds zogenaamde Tika bus. Deze rijd van hoofdstad naar hoofdstad en is 1 vasta prijs. Weer wat geleerd.Hostel was gauw gevonden.alleen moest 1 van ons,mario, in het kippen hok slapen; een hokje van gaas in de tuin.Er was Wifi met een raar wachtwoord: puurgeluk. Er lagen ook een paar nl boeken dus ik vermoed dat er wel nlse invloeden zijn.

9-2 We zijn rond een uur of tien een wnadeling gaan maken naar een waterval. De weg was behoorlijk steil dus het was pittig. Maar de omgevimg was leuk. Een stuk was bamboe bos,stukken tropisch en stukken lijken op een fleurige oprijlaan. Veel tussen de vlinders gelopen. Spinnen gezien, apen gehoord. Uiteindelijk kwamen we bij een klein meertje aan wat werd gevoed door een water valletje. Daar lekker ff gezwommen en opgefrist.Terugweg was even leuk als heen en ging makkelijker want was bergafwaarts.
S middags nog ff gechild en gelunch in het hostel. Ik had wel trek in een gebakken eitje dus deze maar ff gehaald in de supermarkt en lekker gekokkelreld.De busrit naar Quepos verliep soepel. We reden veel tusen de velden.met palmoliebomen. Deze lopen kilometers door. Hotelletje was snel.gevonden. Deze zijn net zo goedkoop als een hostel, circa 7,5 per nacht.

10-2 Vanochtend ee wekker om 6 uur gezet want we wilde vroeg naar manuel antonia parc. In het park worden per dag maximaal 8 of 6 honderd toegelaten. We waren nog voor 7en bij de toegang en we waren de eerste toeristem wat handig voor de foto's. Wij moesten bijna gids nemen en water kopen maar bij hadden we echt njet nodig. ( spelfouten komem door de buschauffeur ).We kwamen ook als een van de eerste bij een prachtige baai aan. Hier even lekker gezwommen.terwijl lot ging opdrogen zijn mario naar een stuk parc in de baai gegaan wat afgesloten was. De paden werden hier nieuw aangelegd maar nog niet af dus even goed oplettenwaar we liepen. Wij zijn een hagedis, wasbeer en twee knaagdieren tegen gekomen. Bivendien een paar mooie uitzicht punten over de baaien.De bouwvakkers waren niet verbaasd toen wij uit de bosjes kwamen.Ik denk dat ze in midden amerika niet snel ergens verbaasd over zijn.Terug op het strand bij lot waren de busladingen toeristen ook al aanwezig. Gelukkig dat wij heel vroeg waren.Er waren nu ook doodskopaapjes en familie wasbeer aanwezig. Deze beesten weten volgens mij heel goed dat mensen nog wel eems eten achterlaten.Ook nog een paar grote hagedissen gezien.We konden ook een gids huren maar waar een groep toeristenmet een gids stond, sloten we bij ze aan en stonden we ook door de verrekijker te kijken. Zo zagen we ook luiaards in de bomen, waarvan eentje met een jong.Terug in de stad uitgebreid geluncht: rijst,zwarte bonen,salade,pick a lily en een stuk vlees,kip of vis.Dit is toch wel de meest gegeten en typisch midden-amerikaanse maaltijd. Het goed te eten voedzaam en niet duur.Vervolgens de bus naar puntarenas gepakt. Een bus rit van stipt 3,5 uur dus het was al donker toen we aan kwamen. Destad kwam een beetje kil over. Pas bij derde hotel werden we het eens over de prijs 12 dollar (9 euro ) p.p.p.n. Normaal kunnen we iets goedkoper terecht.S avonds laat nog op zoek naar supermarkt maar veel winkels waren al dicht wegens carnaval wat pas overe eenweek is.Langs de boulevard was een soort kermis met veel.eet en drink tentjes. Ookeen paar podiums. Ook hier straalt de commerciele toeristen lokerij er van af wat wel jammer is. Ze beginnnen je zelfs aan te spreken etc. Echt irritant. Gelukkig is nog niet heel costa rica zo.

11-2 heerlijk geslapen en begin nuecht uitgerust enrelaxed.te raken. S ochtend ff door stad gelopen en het blijft hetzelfde beeld: een stad voor op doorreis, meer niet.Nog ff onder de ventilator op onze kamer gelegen en toen een taxi naar de veerboot naar paquera gegaan. Een taxi.meter dus misscbien niet opgelicht. We hoefden niet te onderhandelen.Bij de veerboot was het al een drukte van belang. Het was een aardig boot want er ging ook circa 50 auto's mee. De overtocht was een leuk tochtje. Lekker inde schaduw zitten en omgeving en mensen kijken. Op het schiereiland stond al een bus klaar naar Montezuma. Het is heel leuk stadje waar veel te doen is. Een beetje toeristisch maar niet te en er hangt een relaxte sfeer. Even geinternet en aan strand gezeten en daarna turks ( kikkererwten ) gegeten. Daarna hebbenmario en ik nog een stuk langs de kust gelopen bij de scherming. Overal baaitjes waar de golven op de kust en rotsen beukten. Terug gelopen onder de sterrenhemel en vervolgens ff een biertje gepakt bij lokale pub.

Kortom we vermaken ons best,

groetjes, Fred

• 12 Februari 2012 - 22:59

Rob En Tineke Van De:

Leuk, weer wat van jullie te horen. Handig, om een spaans sprekende reisgenoot erbij te hebben. Wat zien jullie veel. Geniet er volop van!! Mooie foto's Fred!

• 13 Februari 2012 - 11:35

Mark:

Leuk verhaal! Klinkt als erg mooie landen waar jullie door heen aan het reizen zijn! Veel plezier daar! Groetjes, M&M

• 17 Februari 2012 - 09:28

John:

Fred,

Leuke foto's, vooral die van jezelf verkleed als oerang oetang.

wij kunnen geen 47 dagen meer op je wachten, de snoeppot is leeg (en het geld is op)!!!

je collega

• 17 Februari 2012 - 11:22

Brad:

Goed bezig.

Mooie verhalen en die foto's zijn herkenbaar en super om te zien.