1e week - Reisverslag uit El Valle, Panama van Fred Lenting - WaarBenJij.nu 1e week - Reisverslag uit El Valle, Panama van Fred Lenting - WaarBenJij.nu

1e week

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

03 Februari 2012 | Panama, El Valle

28-1
Daarna even pancakes gebakken voor ontbijt. Volgens kregen we te horen dat we weg moesten uit het hostel omdat het al volgeboekt was. Lekker geregeld daar. Maar ze hadden wel een andere hostel geregeld. We werden opgehaald door een aardige dame en zij bracht ons naar haar hostel. Het is meer een groot appartement met ook twee kamers voor 4 personen. Een echt mooi en relaxed plekje want er was slechts nog 1 vrouw.
Ze was ook heel behulpzaam en met haar tips naar de bank en supermarkt geweest. Vervolgens langs boulevard maar oude centrum gelopen. Vervolgens met bus naar miras flores sluizen in het panamakanaal.
Dit kanaal loopt van dwars door panama waardoor je snel van de atlantisch naar de caribbisch zee kan, zonder om zuid-amerika te moeten. Het was indrukwekkend om te zien hoog die grote schepen net in de sluizen passen.
S avonds heeft onze hosteleigenaresse een tripje naar Senidup geregeld. Dit is 1 van de 378 eilanden van San blas in de Caribbische zee. Een eiland is eigendom van een familie of persoon.
De volgende ochtend zouden we om 0530 opgehaald worden. Zij wou ons begeleiden maar dat heb ik uit haar hoofd gepraat. De volgende ochtend opgehaald met een 4 wheel drive, 3 jongens bij luna castle opgehaald en toen naar kantoor van Lam Tours. Daar waren meerdere toeristen die naar San Blas ging. Daar werd alles geregeld. Volgens een paar uur door de bergen gereden. Het leek soms wel een achtbaan. Soms waren er stukken van de weg verdwenen en lag er alleen maar puin, op 1 keer na want toen was het een echte afgrond. Naar een paar controles en een leuke rit kwamen we bij een baai uit waar de boten al klaar lagen. Wij gingen met een aantal andere naar Senidup van Tony, een man van een jaar of 30 gok ik, die het eiland beheerder. Na een behoorlijk heftig tocht over zee, kwamen we bij het eiland aan. Het bleek een half eiland te zijn want de andere helft heet Frankly en daar mochten we dus ook niet komen. Daar kregen we met ons 5en een hutje toegewezen. Daarna lekker gezwommen en gelegen. S middags nog naar andere eilandjes waar we gesnorkeld boven een mooi wrak. Daarna naar een plek met zeesterren. S avonds nog tijdje nagetafeld en lekker geslapen.
30-1
Vandaag eigenlijk een dagje chillen,lezen,hangen, volleybal etc S avonds lekker gechild met de lokale rum op het strand.

31-1
Er vroeg uit want we gingen vandaag terug naar panama city. Boottocht was weer onstuimig. Terug in een busje met 4 kakalende chileenses, dus mijn wagenziekte speelde behoorlijk op maar het ging net goed. Terug in panamacity was het hectisch in het verkeer want het was betaaldag dus iedereen moest zijn salaris ophalen. We zijn keurig afgezet hij casa rosada waar we nog een nachtje zouden blijven.
1-1
Vanochtend met lichte hoofdpijn wakker ondanks ik lekker geslapen heb. Ondanks warmte en mijn verbrande buik en schouders slaap ik lekker. Bakje kant en klare noodles als ontbijt en vervolgens naar el valle. Eerst een normale bus naar Albrook, het busstation, gepakt, vervolgens naar een balie en daar voor 3 euro een kaartje naar el valle gekocht. De trip duurde cira twee uur met minibusje.
Het minibusje was redelijk leeg maar langs de weg stappen er mensen in en uit. Soms bij een halte maar als het busje ergens aanhoudt, mag je ook gewoon mee.
In de stad El Valle nog uurtje naar Casa de Juan gezocht waar we overnachten. Hij is oud mannetje die alles bij elkaar heeft gescharreld. Er staat van alles op zijn erf: oude hometrainer, pooltafel, koelkasten, wasmachines etc. Maar wel heel vriendelijke man die een ons een kaartje heeft gegeven van de omgeving en we morgen alles gewoon gebruiken.
S middags even gewandeld door het Gooi: de wijk waar de rijken panamezen en amerikanen een villa hebben. Deze worden uiteraard onderhouden door panamezen. Vervolgens even naar lokale waterval geweest.
Terug in het stadje nog even inkopen gedaan en vervolgens uiteten geweest. Voor 8 dollar, ongeveer 6 euro, had ik een bord met rijst, bonen ( soort pitten van spercie of snijbonen ) en een behoorlijk stukje vlees. Lekker.
Rond 19.00 is het hier wel donker. Daarna nog ff wat lezen en dan naar bed.
2-1
Redelijk geslapen, ondanks dat de haan meer op een kerkklok lijkt want hij gaat om het uur te keer.
Na het ontbijt bestaande een uit een paar witte bolletje met kaas en water of drink yoghurt, hebben we een uurtje gewandeld naar een waterval en een zwembad. Beide liggen in het tropische bos. Bij de waterval is een pad wat door het bos en over loopbruggen gaat. Hier lekker even de toerist uitgehangen om vervolgend naar het zwembad te gaan. Dit is een zwembad van 10*20 m gemaakt van stenen en cement. Het bergwater wordt hier opgevangen. Het is helder maar wel koud water dus heb er niet te lang in gedobberd.
Terug bij het hostel even gechilleld met onze kamergenoten Egon ( een ier ) en Nanika ( een duitse ). Ons avond eten bestond uit de inmiddels wel bekende kant en klare noodles.
3-1
We zouden vandaag weg gaan naar Boquete maar dat gaat niet door omdat alle hoogwegen, het zijn er maar een paar, zijn bezet door indianen. Zij zijn namelijk tegen een ontginning van een mijn. Hierover schijnt al iets met ze afgesproken te zijn wat niet nagekomen wordt.
Ik ga vandaag de slapende indiaan beklimmen. El Valle is namelijk een stadje van een paar kilometer doorsnede welke in de krater van een vulkaan ligt. De slapende indiaan is een zijde van deze vulkaan.
Na een wandeling van een paar uur door de bossen met vlinders, insecten, paar salamenders, ben ik boven aangekomen.Daar gelunch met uitzicht op de vallei. Het afdalen was lastiger dan ik dacht want gleed regelmatig weg. Nu had ik pas door hoe stijl het was, bijne 30 gr gok ik.
Nu ff internetten en dan terug naar de hostel.

Ik ga zo ff kijken of ik foto's kan organiseren.

• 03 Februari 2012 - 20:40

Rob En Tineke Van De:

Leuk verslag Fred!
    Geniet met vole teugen.

• 04 Februari 2012 - 12:35

Ivo:

Klinkt goed Fred!!!
    Blijf lekker genieten, je hebt nog tijd zat, dus volgens mij kom je vol ervaringen weer terug!

Gr. Ivo

Oh ja, de plantjes hadden niet eens echt dorst. :)

• 05 Februari 2012 - 10:51

Marieke En Bart:

Hoii Freddie,
    Leuk om te lezen die verslagen,
    Hier is het op het moment erg koud hier gisteren was het min 18 en vandaag is het min tien,erg koud dus.
    Ben net met de kids naar buiten geweest even spelen in de sneeuw.
    Sjaak Bral was erg goed, erg gelachen.
    Een goede reis verder gewenst en tot mails maar weer, groetjes Bart en Marieke

• 07 Februari 2012 - 14:40

Mark En Maaike:

Leuk om je avonturen te volgen! Wij zijn net terug van Antarctica en vliegen morgen naar Buenos Aires. We komen steeds dichter bij elkaar in de buurt :-) Groetjes Mark en Maaike